De verborgen gebreken van de weblog
Na 8 jaar bloggen waarbij ik verschillende weblogs onderhouden heb, wil ik het toch ook eens over de dark side van deze hobby hebben. Ik was altijd omringd door mensen die mij technisch geholpen of geadviseerd hebben. Maar toch is het een paar keer fout gelopen de voorbije jaren.
Zo heb ik mijn eerste domeinnamen laten registreren bij iemand die zelf een reselleraccount had bij een grote hoster. De service was uitstekend (eigen dns-beheer) en de prijs uitermate scherp (de prijs was toen 60€ per domeinnaam, ik had ze aan 30€). Een paar jaar later hield de reseller ermee op en mijn domeinnamen werden vanaf toen gewoon door de hoster zelf beheerd. Bij die overgang heeft de hoster administratieve fouten gemaakt, maar het heeft jaren geduurd eer ik daarvan de gevolgen heb ondervonden. Mijn naam werd systematisch verkeerd gespeld (doen Hollanders altijd, ook bij conferenties of workshops is dat een constante), mijn emailadres werd niet overal correct ingevuld (eigenlijk erger, ze hebben er hun eigen adres ingevuld waardoor verhuizen ed. via een andere procedure gebeurt) en ik werd ook als bedrijf ingeschreven. Dat kan alleen recht gezet worden mits betaling (door mij) of door de domeinnamen te verhuizen via een speciale procedure (of over te dragen of stop te zetten natuurlijk). Maar het kost vooral tijd om dat recht te zetten. Ik heb er nog één te gaan.
Compleet absurd is wat mij overkwam met één van mijn bloghostings. Er was jaren geen vuiltje aan de lucht, tot de blog steeds vaker eruit lag. Op een dag bekende een helpdeskmedewerkster doodleuk: “uw website is precies gewist, dat komt omdat het op een testserver staat, maar geen nood, wij zetten dat wel terug”. Slik. Tijd om te veranderen dus.
Ik vroeg in mijn kennissenkring of iemand een goede partij kende die zowel voor een lay-out kon zorgen als de database bijwerken. De versie van mijn software was te oud om zomaar te migreren en bij WordPress legden ze er de nadruk op dat kennis van zaken gewenst was. Dus ik dacht, ik laat dat liever aan deskundigen over, want als het ergens misgaat met de database, dan heb ik het pas vlaggen. Een deskundige werd aanbevolen, een correcte prijs afgesproken.
De eerste signalen bij de overzet waren niet bijzonder positief. Na veel gesukkel van de technische man en behoorlijk wat tijdsinvestering van mijn kant, kwam het voorstel om naar een Belgische hoster over te schakelen. Daarmee zouden de technische problemen opgelost zijn. Die hosting zat aan dezelfde prijs dan de hosting die ik in gedachten had, de reputatie was goed, en ik moest er toch één kopen. En zo geschiedde. Wat ik niet wist is dat “mijn deskundige” achter de schermen maar liefst 2 andere bedrijven inschakelde om het geheel op te zetten. Dat werd pas duidelijk toen die mij op een dag contacteerden met de mededeling: “uw contact heeft uw blog gewist, maar wij hadden gelukkig een backup”. Met dank aan die 2 is alles goed gekomen en die hebben mij gelukkig nooit iets aangerekend… Alleen heb ik er zelf ontzettend veel tijd ingestoken om alles in orde te krijgen.
En dan denk je, dat is dat. Toch niet. Valt er maanden later plots een factuur voor die hosting in de bus, van een onbekend bedrijf, met een prijs die dubbel zo hoog is als het jaar ervoor. Blijkt de hosting overgenomen te zijn en werden de prijzen ondertussen verhoogd. Na wat Test-Aankoop zwaaien werd dat wel opgelost (ik wou weg, maar gezien de hoster de voorwaarden terug naar die van het jaar ervoor bracht, kon ik contractueel niet meer weg).
Vandaag is het gelukkig allemaal eenvoudiger dan 8 jaar geleden. De software update zichzelf, en verschillende hostingbedrijven hebben aangepaste paketten.
Ik ben eigenlijk al enkele maanden bezig met één en ander op te ruimen. Dat verloopt niet altijd 100% zoals gepland, maar ik loop gewoon mijn lijstje af. De spinnenwebben uit het verleden zijn bijna weg.
Je weet ons te vinden, als je hulp nodig hebt.
Een ander verborgen gebrek van de weblog is de spam …
Christine
@Jan: als ik niet van plan was geweest om met één en ander te stoppen, had ik dat zeker gedaan. Thx.