Van Fanta tot toiletpapier
Gisteren lag er een beschadigd en reeds geopend pakje voor de deur. Onze attente buurvrouw had het eerder die dag zien liggen en voor de zekerheid uit de traphal meegenomen naar boven (afspraak sinds de pakjesdieven). Toen ik het pakje zag, wist ik al hoe laat het was. Ik had op Twitter al tweets over de inhoud opgepikt.
Het bezorgen van blogpakketten aan bloggers begon in februari 2006 met een blik Fanta. Sindsdien heb ik zelf vanalles zien passeren, soms zat er iets leuks in, soms was het gewoon te banaal om erover te schrijven (verzameling voorbeelden binnen deze categorie). We zijn ondertussen 2009. Veel marketeers (vaak zelf bloggers) hebben een persoonlijke relatie opgebouwd met bloggers, en daarnaast zijn er ook nog de bureaus zoals Adhese of Talking Heads. Je zou dan toch mogen verwachten dat een beetje marketeer de evolutie van een zinloos blogpakket naar een relatie met een blogger(s) heeft meegemaakt of opgepikt?
Niet dus. Want de inhoud van het pakje gisteren is wat mij betreft het dieptepunt van alle blogteasers ooit: een rol toiletpapier. Bedacht en verzonden door het creative bureau One Million Dollars.
Ogilvy heeft met de Fanta case in 2006 veel wind gevangen. Maar hé, ze waren de eersten om iets te proberen en toen was het nog voor iedereen zoeken hoe je het best met bloggers kon omgaan. Maar een rolleke toiletpapier sturen naar bloggers, in 2009, om een promotiesite voor een wagen onder de aandacht te brengen? Dat is zuiver amateurisme.
Voor de auteurs van marketingcursussen onder u (ik weet dat er hier een paar meelezen): misschien is de toiletpapier-case een voorbeeldje dat past in de categorie “schaamrood”?
Bij deze de wereldwijde schandpaal voor foute marketeers!
duh? Waarom is dat slecht?
Ik vind het een grappige opzet en als je je fantasie een beetje gebruikt denk ik dat je een dijk van een hilarisch artikel erover kan schrijven. Geen idee waarom je dit zinloos vindt. Een beetje gebrek aan fantasie?
@Frank:
In de beginfase van de blogpaketten heb ik hier vanalles binnen gekregen: kerstbollen, snoep, een fles drank, een blikske Fanta etc. In het begin was dat ook nieuw. En dan had ik inspiratie om daar over te schrijven. Ondertussen zijn we 3 jaar later en krijg ik ca 3 aanvragen voor posts per week binnen, meestal via mail, maar soms zit er ook fysiek nog iets in de brievenbus. Helaas vind ik maar de tijd meer per week om 1 postje te schrijven. In totaal. Misschien dat ik dus nog 1 keer per 2 maanden op een aanvraag voor een postje in ga. In die context vind ik een rol toiletpapier behoorlijk achterhaald en niet bepaald inspirend neen.
Ik heb ook zo’n rol ontvangen. Als ik het bericht hier niet gelezen had, zou ik zelfs niet geweten hebben dat het omwille van mijn blog was, en niet omdat ze mij als potentiële klant beschouwen of zo…
maar ge hebt er toch maar over geschreven… dus is het inderdaad niet zinloos geweest…
@Donna: Ik zou denken dat het zinvol is zodra je product en de url van je promotiesite overal genoemd wordt. En dan mag dat zelfs negatieve informatie zijn ja.
Maar is het zinvol als minstens 3 bloggers je amateuristisch noemen? Ik zou dan eerder een toontje lager zingen, eens goed nadenken en de volgende keer iets beter bedenken.