De blogosfeer na Fanta World
Een paar weken geleden vroeg “iemand” mij om advies (niets als blogger, maar als marketeer). De persoon in kwestie had enkele duizenden euro’s gekregen van een fabrikant om te investeren in de Belgische blogosfeer. Toen ik dat hoorde viel ik bijna van mijn stoel. Het was niet een marketeer die de bestemming van het geld had bepaald (!), maar wel de eigenaar van het product. Er werd mij vervolgens gevraagd welke Vlaamse bloggers ik zou vragen om mee te werken aan de promotie. Mijn advies was simpel: niemand. Gezien het type product leek het mij verstandiger om te kiezen voor andere kanalen.
In andere landen is het bijvoorbeeld al erg normaal dat bloggers een tijdje een product mogen testen (meestal 3 maanden). Ook bij ons zijn die opportuniteiten aanwezig. Naar mijn gevoel is het Vlaamse bloglandschap vandaag nog te klein. Gezien de populariteit van het bloggen, zal dat zichzelf de komende maanden en jaren oplossen.
Het probleem vandaag voor marketeers is de juiste bloggers vinden. Zelf zou ik volgende bedenkingen willen formuleren:
- Eerst en vooral adviseer ik nooit een blog of een podcast omwille van het “hip”-gehalte. Voor mij moet het passen bij het product, bij het doel dat men wil bereiken en het verhaal dat men gaat vertellen. Dat is geen wetenschap, maar soms voel je gewoon dat het niet klopt.
- Welke blogs kan je gebruiken? Je moet niet noodzakelijk de meest gelezen blogs zoeken, een nichepubliek is vaak interessanter. Alleen ontbreekt het ons vandaag in Vlaanderen aan sterke blogs. We hebben geen shocklogs zoals Geen stijl of Retecool, maar ook veel te weinig gespecialiseerde blogs. Ik zie onmiddellijk markt voor blogs (die gelezen worden door een relevant publiek) met als focus gadgets, lifestyle, games, horeca, auto’s etc.
- Een derde puntje is de attitude van de blogger. Als marketeer moet je ook een relatie kunnen uitbouwen met een blogger. Met een relatie bedoel ik niet “naar de mond praten”, maar wel op een volwassen manier kunnen omgaan met een marketeer-blogger relatie. Een tijdje geleden las ik op iemand zijn blog dat marketingmensen domme kippen zijn die je bij voorkeur volledig moet pluimen. Twee regels verder schrijven ze dan weer dat je hen mag contacteren. Ik hoop dat die persoon snapt dat geen enkele marketeer hem/haar zal selecteren voor een samenwerking?
- Omdat het Belgische bloglandschap zo klein is, verwacht ik dat de grote mediabedrijven een steeds belangrijker rol zullen gaan spelen.
Als je in Nederland naar de “regie” van de grote blogs belt, dan krijg je gewoon netjes een prijslijst terug. In Belgie ken ik momenteel zo maar 1 blogger. Slim, want ik hoor dat alle collega’s ook met die blog een relatie hebben.
Zelf verwacht ik vooral initiatieven van de grote mediabedrijven. Ik denk dan vooral aan Skynet, Telenet, MSN, maar ook aan initiatieven zoals bloggen.be (5000 blogs uit het niets) of de senioren blogs (ook meer dan 5000 blogs) van dezelfde maker. Deze bedrijven hebben enkele troeven in handen die elke marketeer verlekkeren: ze hebben een relevante massa blogs, werken volgens topics (bijvoorbeeld senioren, lifestyle etc) en er is maar 1 centrale organisatie waarmee je moet praten. Als marketeer kan je dan kiezen of je via de centrale organisatie adverteert op deze blogs, of gewoon de 50 belangrijkste blogs opvraagt die bloggen over een topic zodat je hen persoonlijk kan contacteren voor een verdere relatie.
De producent is vandaag bereid om geld uit te geven. De producent zal dat geld uitgeven. Iemand zal dat geld ontvangen. Zo simpel is dat.
interessant wordt het met de nieuwe reclame regie systemen die een a la google systeem maar specifiek op de belgische markt afstemmen.
de combinatie van die 2 kan sterk zijn.
bij je derde argument:
ik denk dat i-merge het goed verwoordt: sta open voor commentaar en ga de dialoog aan.
ik denk dat die dialoog bij een paar bedrijven ontbreekt.
het is nochtans net dat aspect dat versterkend kan zijn niet in het minst voor het marketingburo.
werken met bloggers zal altijd riskant zijn om redenen recent aangehaald in een post: bloggers reageren direct. en dat kan soms vreemde gevolgen hebben.
marketeers zullen idd het voorzichtig moeten aanpakken, want het zou wel eens een omgekeerd effect kunnen hebben.
die relatie blogger-marketeer is daarom net zo opportuun.
Pluimen is een groot woord, maar ofwel wil je reclame en betaal je er voor, ofwel lanceer je een product dat uit zichzelf aandacht verdient.
Gratis (positieve) reclame krijgen, zonder het te verdienen is niet meer dan een mooie droom.
Ik weet niet of wat je zegt volledig is…
Een product lanceren waarover men automatisch spreekt, daar hoopt iedereen op. Marketing en Sales.
Voor reclame op een weblog met veel bezoekers moet er gewoon betaald worden. Dat is vandaag al zo. Weinig/geen verschil met een gewone banner campagne eigenlijk.
Volgens mij zitten de marketing acties met bloggers daar tussenin. Eeuwige voorwaarde: als je product en/of je relatie crappy is, dan zal het ook niet werken.
Ik weet niet of er merken zijn die vandaag al veel betalen voor zo een relatie. Het is een telefoon mogen pre-testen, software mogen gebruiken, uitgenodigd worden bij Microsoft voor NDA-sessies, een congres mogen bloggen.
Ik denk dat het niet “het geld” is waar bloggers voor zullen gaan, maar wel de uitdaging, het vernieuwende, het unieke, de toegevoegd waarde, de eer om als eerste iets te mogen… zoiets.
Ik geloof echt niet dat geld de bepalende factor gaat worden.
Maar dat is mijn persoonlijke visie.
Het is waar dat bloggers, zeker van bepaalde scenes, veel invloed kunnen hebben op de bekendmaking en daarmee de promotie en uiteindelijk de verkoopresultaten van producten in een verticale markt. Ze moeten het product of de dienst dan wel willen zien zitten, want je kunt ze niet zomaar sturen. Ze kunnen producten hiermee maken en breken, want wie kijkt tegenwoordig niet even eerst op internet wat anderen er van vinden of er mee ervaren hebben? Een merk als Vestal horloges heeft het zo in de USA voor elkaar gekregen dat Vestal bekend werd. Bloggers vonden het ‘wat’ en daardoor ging het lopen. Nu Vestal ook in Nederland (http://www.vestal.nl) is gekomen willen ze ook hier hun doelgroep benaderen via internet (daar bevinden zich immers de surf- en skaters om met elkaar te communiceren). Dat laat voldoende zien hoe ‘krachtig’ deze aanpak voor hun werkte! Het tegendeel is echter ook bewezen. Als je bloggers voor je karretje wilt spannen, dan kun je ook een ander resultaat bereiken dan je voor ogen had. Ze zijn niet te sturen, zei ik al, en als je onder vuur ligt, is het nauwelijks tegen te houden. Voorbeelden te over, tot Balkenende en Bush toe!
Trackbacks for this post