Conferentie bloggen, SURF OWD2005 en de EduKast

Deze post verscheen ook eerder op Edublogs.be.

De SURF onderwijsdagen, dat is bijna 4 weken geleden. Ondertussen werden er al hopen andere conferenties gehouden (zoals Les Blogs in Parijs) en besproken op edublogs.be (Online Educa in Berlijn). Toch wil ik nog even terugblikken op de SURF onderwijsdagen en het bloggen/podcasten aspect specifiek. Ik heb echt veel aan de onderwijsdagen gehad, maar ik kreeg het gewoon niet geblogd. Een bloggers-blok zeg maar.

Eerst iets over het bloggen op conferenties. Op de SURF onderwijsdagen hadden maar enkelen een laptop bij. De conferentie was online aanwezig, maar echt massaal werd er niet geblogd. Een omgekeerd scenario, zoals bij Les Blogs in Parijs, leverde duidelijk een betere zichtbaarheid op (sneller en meer content online). Concreet vertaalde zich dat hier in minstens 700 posts en 3621 foto’s (bron: conferentie blog). Ter vergelijking: op het edublogs.nl kanaal staan een 70-tal posts en op Flickr heb ik 119 foto’s gevonden met als onderwerp de SURF onderwijsdagen.

Dat een conferentie door meer zichtbaarheid niet noodzakelijk interessanter wordt, lazen we bij Patrick Klaassen:

“Hoewel Les Blogs 2.0 vooruitstrevend, exciting, engaging en zoveel meer zou moeten zijn valt deze conferentie erg tegen. Ja .. WIFI is goed geregeld … er is een Backchannel … veel deelnemers zijn aan het live bloggen … foto’s worden direct ge upload in Flickr …. maar ….
Krijg je hierdoor een interessante en goede conferentie? Nee dus! Bij veel onderwerpen heb ik de neiging om mijn mail te gaan lezen … wat te surfen … mijn rss-feeds bij te houden … (en als ik om mij heen kijk geldt dit voor veel deelnemers (handig die laptops, zie je meteen wat iedereen aan het doen is).”

Als thuisblijver was ik dan weer erg tevreden met wat Maarten Schenk op Les Blogs deed: alle sessies die hij bijwoonde werden gefilmd, staan online en kunnen gedownload worden vanop zijn weblog.

Hoe moet het nu verder met bloggen en conferenties? Als thuisblijver is een audio/video cast erg interessant, maar ik heb toch ook mijn twijfels bij een zaal vol portables (voorbeelden genoeg). Iemand vertelde over een conferentie waar portables expliciet verboden werden in een sessie (ik heb niet gevraagd waar/wie). Vanuit het standpunt van de lesgever/organisator kan ik dat eigenlijk wel begrijpen. Maar anderzijds: iedereen is ook vrij om te doen wat hij wil met zijn tijd. Ook tijdens een duur betaalde conferentie. Ik verwacht de verdere toename van portables op conferenties, maar ook het opduiken van restricties daaromtrent.

Wat zou ik SURF voor 2006 adviseren: gratis WIFI voor iedereen, blog het het programma (zie oa. duimdog), nodig terug enkele bloggers uit zodat je zeker een deel van het programma geblogd krijgt (misschien iets dat op termijn kan wegvallen) en voorzie enkele pod/vodcasts (en pod/vodcasters) à la Maarten (kan héél economisch opgezet worden).

Toch hoeft u niet tot 2006 te wachten op de eerste SURF onderwijsdagen podcasts. Pierre Gorissen wijdde recent twee podcasts van zijn EduKast aan de SURF onderwijs dagen. In de eerste aflevering praat hij met mij, Gerard en Michel over onze “ervaringen als blogger tijdens zo’n congres en wat wij goed of minder goed vonden”. De tweede aflevering focust op “de (mogelijk) kloof tussen “digital natives” en “digital imigrants” en hoe we in het onderwijs daarmee om zullen moeten gaan alsook een terugblik op de SURF onderwijsdagen 2005.” (Ook een héél interessante podcast voor wie wil horen hoe Pierre een gesprek met 4 mensen heeft opgenomen).

In mijn onderwijspraktijk en in mijn hoofd blijven de SURF onderwijsdagen actief aanwezig. Maar ik wil wel nog expliciet iets zeggen aan drie mensen: Pierre, Janny en Jeannet, bedankt voor jullie aandeel in een voor mij erg geslaagde conferentie!

U zegt?

Leave a reply.